IT-servicepakker
Ekstern it-afdeling
Den enkle vej til flere fakturerbare timer i din virksomhed.
Ekstern IT chef
Har i brug for en ny IT-strategi? Vi hjælper med at strømline og effektivisere din virksomheds IT.
PC & Mac support
Vil du gerne sikre din virksomhed for hackerangreb hele året rundt? Lad MainBrain A/S stå for jeres sikkerhed.
Forretningssystemer
Lad MainBrain optimere jeres IT-hverdag ved at systematisere jeres data.
IT-Konsulentpriser
IT-Konsulentpriser, der passer til din virksomhed.
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
IT-servicepakker
Forretningssystemer
Alle services
Få et overblik over alle serivces, vi tilbyder her hos MainBrain.
Cybersikkerhed
PC & Mac support
Hosting & Backup
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
Cyberforsikring
Vi har i samarbejde med Tryg gjort sikkerhed nemt og tilgængeligt, så du kan få ro i maven når du driver din virksomhed, ved hjælp af en cyberforsikring.
Gratis sårbarhedsscanning
Book en gratis sikkerhedsanalyse, og få et konkret overblik over din IT sikkerhed, og dine sårbarheder.
Sikker mail
Kryptering af mail – få hjælp af eksperter hos MainBrain
Antivirus
Har din virksomhed styr på antivirus?
May 22, 2020
Uanset hvor effektivt et IT-system I har i din virksomhed, kan I ikke komme udenom at støde på IT-problemer i hverdagen. Disse problemer ses ofte i form af printerproblemer, internetproblemer eller andre lignende banale problemer.
Alligevel ses der dagligt et økonomisk tab for mange danske virksomheder på baggrund af spildtid, fordi netop disse IT-problemer sætter en stopper for den enkelte medarbejders produktivitet.
Analysebureauet Wilke A/S har foretaget en undersøgelse, som har vist, at næsten hver fjerde medarbejder på daglig basis mister 15-30 minutters arbejde pga. IT-problemer.
Hvis der er tale om bare en mellemstor virksomhed på 40 blot medarbejdere, er der altså tale om 10 medarbejdere, som dagligt bruger ca. 20 minutter af deres arbejdstid på ingenting pga. IT-problemer.
Med andre ord er der i sådan en virksomhed tale om ca. 13 timers spildtid i døgnet pga. IT-problemer, hvilket meget hurtigt går hen og bliver dyrt for din virksomheds bundlinje.
Eftersom det er hver fjerde medarbejder, der oplever disse IT-problemer, er det meget sandsynligt, at det dagligt sker for en eller flere af dine medarbejdere.
Derfor vil vi i denne uges artikel stille skarpt på, hvilke IT-problemer den almene bruger støder på i hverdagen, og hvordan det i langt størstedelen af tilfældene kan ordnes rimelig hurtigt.
Hvis ikke din virksomhed har en IT-afdeling eller anden IT-support lige ved hånden, kan I selv prøve jer frem med de tips, som vi kommer med nedenfor.
Hvordan klarer du dit arbejde, hvis ikke du har mulighed for at logge ind på din elektroniske enheder?
Det er egentlig rimelig simpelt – det gør du ikke.
I takt med digitaliseringen er det efterhånden en nødvendighed for din virksomheds konkurrencedygtighed, at I arbejder online.
Dvs. at de fleste medarbejdere ikke engang vil kunne læse og besvare deres mails, kommunikere med hinanden internt og eksternt eller blot tjekke deres kalendere, hvis ikke de har mulighed for at logge på deres enheder.
Alligevel ses det om og om igen, at medarbejdere har IT-problemer og bøvler med at få logget på deres elektroniske enheder, hvilket oftest skyldes et glemt password.
Vi opfordrer naturligvis til, at du bruger god tid på at lave en længere og mere avanceret kode end eksempelvis din fødselsdag eller hunds navn, men dette kan ofte resultere i, at det er svært at huske.
Læs vores korte guide til det ultimative password her
Der er heldigvis hjælp at hente i form af diverse password managers, som er programmer, der vil huske din kode for dig på den givne enhed. Her vil programmet LastPass være et godt bud.
Hvis ikke du er stødt på dette problem mindst én gang i dit liv, er du one in a billion.
Vi kender det alle sammen. Printeren virker bare aldrig, når du har brug for det – om end det er lige før en eksamensfremlæggelse, et vigtigt forretningsmøde eller andet vigtigt.
Du – ligesom de fleste andre – giver formentlig printeren skylden. Du hamrer løs på ”print”-knappen, men der sker som i ingenting. Du bliver hamrende frustreret og irriteret over disse IT-problemer, hvilket ødelægger resten af din dag.
Dette gør du, lige indtil du finder ud af, at problemet faktisk slet ikke skyldes printeren i sig selv, men at der måske ikke lige er blevet tændt for printeren, at strømstikket ikke er sat ordentligt i eller at den ikke er tilsluttet WiFi’en endnu.
De typiske problemer ved printeren er, at den enten ikke vil printe, eller at den er hamrende langsom. At den ikke vil printe kan skyldes nogle af de ovennævnte parametre, eller at du ikke har fået opdateret den seneste software til printeren.
Printere kan fungere meget ligesom menneskehjerner – nogle er lige den tand hurtigere til at opfatte ting end andre. Dette kan dog hjælpes lidt på vej ved, at du sikrer dig, at printeren ikke er sat til at printe på begge sider.
Der er næppe noget mere frustrerende i disse digitale tider, end når nettet arbejder i sneglefart. Denne ondskab har været kernen til mange konfrontationer, smadrede tastaturer og ødelagte computermus.
Uden internet går din virksomhed godt og vel i stå. Hvis du er en mellemstor eller større virksomhed, er der formentlig mange brugere på samme net på samme tid, hvilket kan belaste hastigheden en smule.
Du er formentlig bekendt med, hvilken hastighed du betaler for. Der er forskellige hjemmesider, som kan teste din computers internethastighed (f.eks. speedtest.net eller bredbånd.dk)
Denne test vil vise dig din download- (hvor hurtigt du modtager information) og din upload-hastighed (hvor hurtigt du kan afsende information).
Afviger en eller begge typer af hastighed meget fra den hastighed, som du betaler din internetudbyder for, kan du med fordel ringe til dem og få hjælp til at få det fikset.
Dog anbefaler vi, at du – før du ringer og klager til din udbyder – tjekker op på, om hastighedsreduceringen kan skyldes andre årsager. Tænd og sluk for din router og se, om det gør en forskel. Hvis dette ikke virker, bør du tjekke, om alle andre enheder oplever samme langsomme net. Hvis det kun er på en enkelt eller få enheder ud af mange, er det ikke nettet, som er problemet, men enheden i sig selv.
Det kan konkluderes, at hverdagens IT-problemer ikke helt kan undgås. Mennesker er kun mennesker, og vi laver alle fejl. Dog kan de altså nemt fikses ved blot at følge de råd, som vi har listet op i denne artikel.
Kunne du tænke dig at vide mere om IT-problemer, og hvordan de løses, så du kan spare tid og arbejde mere produktivt? Book en uforpligtende samtale her.
MainBrain A/S
CVR: 25186893
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
Reception åbningstider:
Mandag-torsdag 08:30-16:00
Fredag 08:30-15:00
Adresse: Center Boulevard 9, indgang 7. DK-2300 København S
Info
IT Partner
Services