Hvad kan du gøre for at undgå phishing?

Undgå at blive offer for phishing

Phishing har igennem længere tid været en gennemgående metode for it-kriminelle at skabe adgang til privat data på.

Phishing dækker over angreb, hvor den it-kriminelle forsøger at lokke følsomme personoplysninger ud af dig. Dette kan være en person der henvender sig til dig via e-mails, chat eller SMS, og beder dig om at oplyse eksempelvis dit kodeord eller kontooplysninger, eller blot trykke på et link der fører dig til en inspiceret hjemmeside.

En gammel kending er tilbage

Selvom phishing kan dateres helt tilbage til 1996, er det en genkommen metode, som it-kriminelle i stigende grad vil benytte sig af igen. Årsagen til dette er, at pga. at vi tager flere og flere forholdsregler med hensyn til beskyttelsen af vores data, bliver det sværere for it-kriminelle at hacke sig ind i vores private data.

Men én ting der stadig er et ømt punkt for mange, er vores følelser. Og det udnytter de it-kriminelle ved at henvende sig personligt, gennem såkaldt social engineering. Ganske enkelt indebærer det, at den it-kriminelle forsøger at fuppe dig til at udlevere information, ved at have målrettet et angreb med skræddersyet indhold mod dig. Angrebet kan komme fra afsendere som man kender, for at prøve at øge troværdigheden.

Hvordan ved jeg, at det er phishing?
  • Forhold dig altid skeptisk til e-mails og websteder, der beder om personfølsomme oplysninger om dig
  • Legitime afsendere, så som din bank, en virksomhed eller en offentlig myndighed, vil meget sjældent bede dig om personfølesomme oplysninger.
Hvordan kan jeg sikre mig mod phishing?
  • Brug altid forskellige og stærke passwords, til hvert websted
  • Hvis du modtager en mail med et link, kan du ofte køre musen hen over linket, uden at trykke på det, og se om linket også linker til det, du tror, det gør.
Men hvad kan du så gøre, i tilfælde af phishing?
  • Hvis du ved at du bliver udsat for phishing, så slet straks mailen eller beskeden.
  • Hvis du ikke er sikker, så tjek afsenderes adresse eller nummer ved evt. at google det. På den måde kan du se om der kommer eventuelle advarsler frem.
  • Kontakt eventuelt afsenderen, og hør, om de har sendt meddelelsen. Kontakt dem ikke via den meddelelse du har modtaget, men deres normale kontaktoplysninger.
Hvad hvis skaden er sket?
  • Hvis du er kommet til at give oplysninger, så spær straks den konto eller virksomhed, det vedrører. Hold altid øje med dine konti, og kontakt banken eller virksomheden hvis du synes der opstår noget mærkeligt eller uregelmæssigt.
  • Hvis du er kommet til at klikke på et link du ikke skulle, og opdager det med det samme, kan du mindske skaden ved at koble computeren af nettet med det samme. Derefter kan du kontakte en ekspert, med henblik på at få renset din computer.

Kontakt altid MainBrain hvis du eller din virksomhed har brug for råd eller vejledning: https://mainbrain.dk/kontakt/

Kilder:https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/snyd-og-bedrag/phishing/ , https://www.digitalsikkerhed.dk/undg-du-phishing/

Hos MainBrain får I blandt andet:
  • En serviceaftale på virksomhedens server og brugernes arbejdsstationer.
    Dermed sikrer du dig, at din software altid er opdateret, så der ikke opstår ”huller” i systemet, hvor hackere kan få en fod indenfor.
  • Tjekket din IT og software døgnet rundt.
  • Løbende backup af dine data (dagligt eller ugentligt afhængig af dine behov).

Vil I høre mere om, hvordan MainBrain kan hjælpe jer?

Så ring til os på tlf.: +45 7025 1201 eller via mail: info@mainbrain.dk. Vi kommer gerne ud til en uforpligtende snak om, hvad MainBrain kan tilbyde jeres virksomhed.