IT-servicepakker
Ekstern it-afdeling
Den enkle vej til flere fakturerbare timer i din virksomhed.
Ekstern IT chef
Har i brug for en ny IT-strategi? Vi hjælper med at strømline og effektivisere din virksomheds IT.
PC & Mac support
Vil du gerne sikre din virksomhed for hackerangreb hele året rundt? Lad MainBrain A/S stå for jeres sikkerhed.
Forretningssystemer
Lad MainBrain optimere jeres IT-hverdag ved at systematisere jeres data.
IT-Konsulentpriser
IT-Konsulentpriser, der passer til din virksomhed.
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
IT-servicepakker
Forretningssystemer
Alle services
Få et overblik over alle serivces, vi tilbyder her hos MainBrain.
Cybersikkerhed
PC & Mac support
Hosting & Backup
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
Cyberforsikring
Vi har i samarbejde med Tryg gjort sikkerhed nemt og tilgængeligt, så du kan få ro i maven når du driver din virksomhed, ved hjælp af en cyberforsikring.
Gratis sårbarhedsscanning
Book en gratis sikkerhedsanalyse, og få et konkret overblik over din IT sikkerhed, og dine sårbarheder.
Sikker mail
Kryptering af mail – få hjælp af eksperter hos MainBrain
Antivirus
Har din virksomhed styr på antivirus?
July 17, 2020
Det hænder godt og vel hver dag, at en eller flere virksomheder bliver offer for ubehagelige sikkerhedsbrud.
Sikkerhedsbrud kan forekomme i et utal af former, hvorfor det kan synes umuligt at skulle tage stilling til. Det kan vi sagtens følge!
Derudover sidestilles sikkerhedsbrud ofte med økonomisk tab på bundlinjen i din virksomhed, hvilket i størstedelen af tilfældene også er sandt. Men det er ikke kun økonomien, der bliver ramt ved sikkerhedsbrud.
Udover at have konsekvenser for din virksomhed rent økonomisk, kan et sikkerhedsbrud have alvorlige omkostninger på det personlige plan hos det team, der skal rette op på efterdønningerne af sikkerhedsbruddet.
En undersøgelse af Kaspersky viser, at en tredjedel af de medarbejdere, der står for at rette op på tingene efter et sikkerhedsbrud, bliver alvorligt pressede i det omfang, at de misser private begivenheder, er mere eller mindre tvunget til at tage over- og/eller natarbejde samt overordnet føler sig mere stressede.
De personlige konsekvenser kommer blandt andet til udtryk ved, at den givne virksomhed, som har været udsat for et sikkerhedsbrud, mister agtelse og troværdighed blandt kunder, samarbejdspartnere og andre potentielle interessenter.
I Kasperskys undersøgelse er knapt 5000 IT-ledere fra 23 lande blevet interviewet om, hvordan sikkerhedsbrud skal håndteres og efterfølgende tackles.
Ca. halvdelen af de ramte virksomheder har oplevet en form for datatab i forbindelse med et sikkerhedsbrud, hvilket vidner om, at der stadig er langt fra nok, der tager backup alvorligt.
Hvad er backup, og hvorfor er det vigtigt?
Når et sikkerhedsbrud finder sted, bliver enten intern eller ekstern IT-afdeling sat i sving med at mindske tabet på baggrund af hændelsen, rydde op og derefter forbedre systemerne, så lignende angreb ikke gentager sig.
Denne arbejdsproces betyder, at IT-ledere og -ansatte må få arbejdshandskerne på og ordne krisen – og dette gerne hurtigst muligt. Det resulterer i overarbejde, hvilket ofte er på bekostning af at skulle misse familiesammenkomster, fødselsdagsfester, arrangementer med venner eller kæresten og lignende – dette, da mange af de IT-ansatte må ty til nattens timer for at komme ordentligt og hurtigt i mål og derfor mangler tid og overskud til alt andet.
Udover stressede ansatte og økonomisk tab ved et sikkerhedsbrud, kan virksomheden yderligere blive sat bagud i deres planlagte program, hvorfor de misser en masse planlagte deadlines. Én ting er, at det for den enkelte virksomhed er irriterende at skulle vente yderligere med at bringe liv i diverse projekter. Noget andet er, at den givne virksomhed mister en god portion konkurrencedygtighed, da den bliver sat bagud i forhold til sine konkurrenter på markedet.
Som det kan ses, er der mange konsekvenser ved sikkerhedsbrud (specielt for dine ansatte) – især hvis du og dine ansatte ikke ved, hvordan I præcis skal agere, hvis sådan en situation skulle opstå. Derfor vil der nedenfor blive listet en række råd op til, hvad du bør gøre for at forberede dig og dit personale bedst muligt på en sådan situation.
I forlængelse af deres undersøgelse udsender Kaspersky nu fem gode råd til, hvordan virksomhedsledere kan sikre sig, at et sikkerhedsbrud ikke har alt for støre følger for deres ansatte:
1: Snak med dine medarbejdere, når krisen rammer
Hvis I bliver offer for et sikkerhedsbrud, er det vigtigt, at al kommunikation er klar og tydelig. Der skal være kontinuerlige korrespondancer mellem dig og medarbejderne samt medarbejderne imellem, så alle ved, hvad der foregår, og hvad det i sidste ende kan betyde for den enkelte medarbejder.
2: Regn med at det sker for dig og din virksomhed
En god idé vil være, at du forbereder dig på, at det sker for din virksomhed – for det gør det før eller siden! Derfor kan I med fordel allerede på forhånd klarlægge en procedure for, hvordan der skal ageres, hvis uheldet skulle være ude (ex hvem der skal informeres først, hvordan arbejdsbyrden kan fordeles på bedst mulig vis, hvem der har ansvar for hvad osv.).
3: Kommunikér til dine medarbejdere, hvor meget de betyder
Det er vigtigt, at du forklarer dine medarbejdere, at virksomheden står og falder på deres indsats og kvalifikationer. Hvis du kan formå at gøre hændelsen til en fælles opgave, som alle skal løfte i samlet flok, kan det gøre hele processen mindre smertefuld.
4: Lad være med at pege fingre
I tilfælde af et datalæk er krisen simpelthen for omfattende til, at du eller dine ansatte kan gå i små sko og forsøge at finde en eller flere syndebukke. Lokalisér i stedet årsagen til lækket og identificer konsekvenserne af hændelsen, så I hurtigst muligt kan få kontrol over situationen.
5: Etablér en virksomhedskultur, der har fokus på IT-sikkerhed
Slutteligt er det vigtigt, at der bliver etableret en fælles mentalitet om, at man er påpasselig med, hvad man trykker på i mails, på hjemmesider m.m., så flest mulige sikkerhedsbrud kan undgås. Har I et sæt retningslinjer for, hvordan IT skal håndteres i hverdagen, kan I undgå mange besøg fra uønskede ’gæster’.
Kunne du tænke dig at vide mere om sikkerhedsbrud, og hvordan du kan sikre dig mod cyberangreb? Book en uforpligtende samtale her.
MainBrain A/S
CVR: 25186893
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
Reception åbningstider:
Mandag-torsdag 08:30-16:00
Fredag 08:30-15:00
Adresse: Center Boulevard 9, indgang 7. DK-2300 København S
Info
IT Partner
Services