MENU

Menu ikon
/
/
Kundeservice som våben i IT-kriminalitet

April 5, 2017

Hackere bruger kundeservice som våben i IT-kriminalitet for at få ofrene til at betale. Læs hvordan supporttjenester bliver en del af den kriminelle forretning.

It-kriminalitet, hackere og kundeservice – hvordan hænger det sammen?

Det lyder måske lidt absurd at forbinde It-kriminalitet sammen med god kundeservice og helpdesk. Ikke desto mindre har kundeservice, ifølge Matin Plesner-Jacobsen, fået en helt ny og afgørende rolle hos hackerne; ”De ransomware-udviklere, der har den bedste kundeservice, tjener flest penge. De skal have en god helpdesk, der skal kunne guide kunden igennem processen” (ComputerWorld).

Først stjæler hackerne dine data og efterfølgende vil de vinde din tillid, men hvordan fungerer det?

For det første er it-truslerne mange og bliver stadig mere komplekse i takt med, at it-kriminalitet bliver mere og mere professionaliserede og kommercielt orienterede.

Alene i første 3 måneder af 2017 har der været dobbelt så mange ransomware-angreb som i hele 2016 (ComputerWorld). Dernæst skal tilføjes, at de store og professionelle grupperinger af kriminelle er blevet mere kreative og grundige, hvilket gør ransomware til en kompleks og uigennemskuelig It-trussel, der er svær at beskytte sig imod.

Det hackerne gør, er at tage dine data som gidsler, hvilket kan være både dyrt og få alvorlige konsekvenser virksomheden i form af, at I sættes flere uger eller måneder tilbage. Det er derfor en vigtigt at disse ransomware-angreb bliver taget seriøst.

Ifølge tal fra Kaspersky Lap finder der et ransomware-angreb sted hvert 40.sek, hvilket i sig selv er ret skrammende. I mange tilfælde foretrækker hackerne ifølge Martin Plesner-Jacobsen at modtage løsesummen i bitcoins, da det er svært at spore.

Årsagen til, at de it-kriminelle har øget deres fokus på kundeservice skal findes i deres problem med at få virksomhederne til at punge ud. Der er især mange danske virksomheder, der ikke er villige til at betale. Det er derfor afgørende for hackerne, at de får skabt tillid hos ofrene, så de stoler på, at de rent faktisk får adgang til deres data og derfor går med til at betale løsesummen.

Kundeservicen kommer til udtryk på følgende måder. Det er for eksempel ikke atypisk, at virksomhederne modtager en videoinstruktion i, hvordan man opretter en bitcoin-wallet, eller får tilbudt muligheden for at få det forklaret via skype.

Hackernes kundeservice kan på det nærmeste sammenlignes med almindelige butikker eller nethandel, hvor kunderne guides gennem hele købsprocessen.

 

Vil du høre mere om it-kriminalitet?

Er du interesseret i at høre mere om it-kriminalitet og hvordan du kan beskytte dig mod hackerangreb? Book en uforpligtende samtale her.

 

Brian Jønch

CEO / Ansvarlig for salg & ledelse
Email: bj@mainbrain.dk
Tlf: +45 7025 1201

Læs vores nyeste artikler

5 Teams-fejl, der stresser dig – og sådan fikser du dem.

Er du også en af dem, der føler, at Microsoft Teams er blevet en uundværlig del af hverdagen – men på den der måde, hvor du nogle gange kunne bruge en pause fra det? 

Sådan laver du det bedste password

Lad os lige snakke om noget, vi alle kender alt for godt: passwords. De små kodeord, vi er nødt til at opfinde hele tiden, hver gang vi laver en bruger på en ny platform.

Deep fakes: Fremtidens svindel eller allerede et problem i dag?

Deep fakes er det nye våben i svindlernes arsenal – hvordan fungerer det, og hvorfor skal du være på vagt?

Vil du kontaktes om IT-service eller IT-sikkerhed?

Lad os hjælpe dig med at optimere jeres arbejdsprocessor, og sikre jeres data

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Hold dig opdateret på relevante nyheder i IT branchen