fbpx

MENU

Menu ikon
/
/
Microsoft OneDrive: Sikkerhed og deling af filer

January 31, 2017

Skift fra Dropbox til Microsoft OneDrive for bedre sikkerhed, nem adgang og robust datahåndtering. Beskyt din virksomheds data effektivt – læs hvordan!

Microsoft OneDrive – sikkerhed frem for alt. Som en del af Office 365 pakken beskytter Microsoft OneDrive din virksomheds data og sikrer dig mod trusler som datatyveri og datatab.

Med Microsoft OneDrive for Business-løsningen kan du nemt administrere, gemme, synkronisere og dele filer online enten via din computer eller din mobile enhed uanset hvor du befinder dig – på kontoret, hos en kunde eller på til møde. Det er yderligere også muligt for forskellige personer at redigere i et dokument, så længe du har givet dem tilladelse til dette.

Via Microsoft OneDrive for Business kan du nemt administrere, hvilke personer der skal have adgang til hvilke dokumenter. Du kan dele dokumenterne med hele organisationen ved blot at lægge filen i mappen delt med alle eller du kan specificere hvem der skal kunne se og redigere i nogle dokumenter og ikke andre.

Alle filer og dokumenter i Microsoft OneDrive for Business er private til at starte med, og derfor skal du selv sørge for at dele filerne eller mapperne, der skal være tilgængelige for andre.

Du kan yderligere blot vedhæfte Microsoft OneDrive for Business fil som et link, hvis du bruger Outlook Web App og på den måde dele dit dokument. På denne måde frigøres der en del plads i din og modtagernes mailbokse samt at I som gruppe vil redigere i den samme fil. Det skal dog dertil nævnes at hvis du deler filer via links, giver du automatisk personerne tilladelse til at redigere i den vedhæftede fil.

microsoft onedrive

Derfor skal du skifte fra Dropbox til Microsoft OneDrive

Du er sikkert godt bekendt med den online lagerservice, Dropbox, ligesom over 500 millioner andre brugere, der nyder muligheden for nemt at tilgå dokumenter på tværs af platforme, dele familiens billeder og dokumenter.

Men er du klar over hvilke risici du udsætter din virksomhed for, når dine medarbejdere anvender Dropbox eller Dropbox Business?

 

5 overvejende risici ved DropBox

1: Datatyveri

De fleste problemer med Dropbox skyldes manglende overblik. Virksomhedsejere ved ikke hvor og hvornår Dropbox er blevet installeret. Virksomhedsdata kan derfor synkroniseres på tværs af personlige enheder uden godkendelse. Brugen af de personlige enheder på offentlige steder fx når medarbejderne er i metroen, er på cafe osv. øger chancen for at data bliver stjålet eller delt med de forkerte.

 

2: Datatab

Når administratorer ikke kan styre eller monitorere synkroniseringsaktiviteter, risikerer de at miste kritisk data. Hvis medarbejderne bruger Dropbox og deler fortrolige dokumenter, kan administratorerne ikke garantere at filer er delt korrekt med de rigtige mennesker eller administrere spredningen af data.

 

3: Beskadigede data

Beskadigelse af data ses i 1 ud af hver 1500 filer, men Dropbox informerer ikke meget om hvordan de forhindrer beskadigelse af data. Forsvarlige virksomheds fil-synk services sørger for at lagre data forskellige steder for på denne måde at eliminere chancen for beskadigelse af data.

 

4: Tab af ansvarlighed

Ledere, hvis medarbejdere benytter sig af Dropbox, har ikke adgang til detaljerede rapporter og advarsler over aktivitet. Med det resultat at administratorer ikke har kontrol eller overblik over hvordan filer er blevet redigeret, delt eller slettet. Med forsvarlige virksomheds fil-synk services kan ledere få adgang til en detaljeret rapport om hvem har modificeret en fil på et givent tidspunkt.

 

5: Tab af filadgang

Dropbox tracker ikke hvilke brugere og maskiner, der tilgår en fil og hvornår de gør det. Det kan være et problem, hvis du forsøger at afgøre hvilke begivenheder, der har ledet til en modificering eller sletning af en fil. Det sker også at filer og mapper ikke tilgængelige på deres respektive lokationer eller tilgængelige for medarbejdere ved et øjebliksvarsel.

 

Dropbox for Business

Du skal være påpasselig med både almindelig Dropbox og Dropbox for Business. Det er ikke alle medarbejdere som vil kunne tilgå de mest opdaterede versioner af dokumenter og filer fra enhver enhed eller lokation.

Dropbox for Business er heller ikke sikker nok, hvis du er underlagt lovgivning om opbevaring af data. Hvis der fx er en lovgivning om at personfølsomme data skal forblive i landet, er denne løsning ikke tilstrækkelig, da fleste af deres datacentre ligger i USA.

Endvidere mangler der også en robust backup og restore funktion, som gør det muligt at genoprette data, hvis din virksomhed skulle være så uheldig at miste en stor del af jeres data.

Hvis du allerede har inkorporeret Dropbox for Business i din virksomhed og flyttet data derop, så anbefaler vi at du tager en daglig backup med fx Cloudfinder – backup af din skyløsning.

 

Er du i tvivl?

Er du interesseret i at vide mere om Microsoft OneDrive, og hvorfor det er den bedste løsning til din virksomhed? Book en uforpligtende samtale her.

Brian Jønch

CEO / Ansvarlig for salg & ledelse
Email: bj@mainbrain.dk
Tlf: +45 7025 1201

Læs vores nyeste artikler

Cybersikkerhed: 16 spørgsmål, der kan styrke din organisation

Er din organisation på forkant med cybersikkerheden?

Sådan fikser du de mest almindelige computerproblemer

Oplever du problemer med din computer? Læs vores bedste tips til, hvordan du løser de mest almindelige computerproblemer.

Ni danske virksomheder på hackeres liste – hvad nu? 

Det lyder skræmmende, men du kan plukke de lavthængende frugter, med de her 3 simple tips.

Vil du kontaktes om IT-service eller IT-sikkerhed?

Lad os hjælpe dig med at optimere jeres arbejdsprocessor, og sikre jeres data

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Hold dig opdateret på relevante nyheder i IT branchen