fbpx

MENU

Menu ikon
/
/
Tofaktorgodkendelse: En Nødvendig Sikkerhed

August 28, 2020

Læs hvordan tofaktorgodkendelse kan beskytte dig mod hacking.

Der er mange forskellige sikkerhedsforanstaltninger, du kan tage dig for at sikre, at dine data og filer sikres bedst muligt fra uvedkommende gæster. Listen er lang, men i denne artikel vil fokus være på tofaktorgodkendelse, som er en af de nemmeste sikkerhedsforanstaltninger at forholde sig til.

 

Hvad er tofaktorgodkendelse?

Som det nævnes ovenfor, er tofaktorgodkendelse en sikkerhedsforanstaltning, der øger din IT-sikkerhed markant. Kært barn har mange navne, og derfor går tofaktorgodkendelse også under navne som to-faktor autentifikation eller 2-trins autentifikation (2FA).

Navnet ’tofaktorgodkendelse’ kommer af, at der er flere trin, som skal klares, før du kan få lov at logge ind på en eventuel applikation eller lignende. Før tofaktorgodkendelsen kom til, benyttede vi os typisk af ét godkendelsestrin i form af et password, når vi skulle logge ind. Dette har i og for sig været fint nok, men fik ubudne gæster fat i den adgangskode, var løbet kørt, og personen ville have adgang til al følsom information og fortrolige data.

Det første rigtige eksempel på tofaktorgodkendelse i Danmark var da staten pålagde landet at benytte NemID. Det lille papkort, der lå og fyldte det meste af din pung, var springbrættet til, hvad vi i dag kender som tofaktorgodkendelse.

Ved tofaktorgodkendelse tilføjes der et ekstra trin til selve login-processen, som hjælper med at verificere at det er dig, der logger på den givne enhed og ikke en ubuden gæst.

Selvom dit kodeord skulle blive gættet, kan hackeren ikke få adgang til dine data og filer, før det bliver verificeret gennem din tofaktorgodkendelse. Smart ikke?

 

Hvordan fungerer tofaktorgodkendelse?

Tofaktorgodkendelse kan fungere på flere forskellige måder. Den mest anvendte er TOTP (Time-Based One Time Password). TOTP er en app-baseret løsning, der via en applikation genererer en ny 6-cifret kode hvert 30. sekund.

Det fungerer således, at du først taster din oprindelige adgangskode ind på enheden. Herefter vil den kræve, at du indtaster den 6-cifrede adgangskode, som du får tilsendt enten via din smartphone, mail eller noget helt tredje.

Eftersom det 6-cifrede kodeord skifter hvert 30. sekund, sikrer applikationen, at hackerne ikke har tilstrækkelig tid til at kunne nå at hacke sig ind på systemet og få adgang til tallene. Inden vedkommende vil nå dette, har de seks cifre ændret sig, og hackeren vil skulle starte forfra.

Oftest benytter de fleste typer af enheder denne 6-cifrede metode, da smartphonen kan kobles på mere eller mindre alt, men de fleste hjemmesider benytter sig dog stadig af tofaktorgodkendelse i form af en QR-kode.

Klik her for at se forskellige typer af 2FA og for mere viden om deres fordele og ulemper

 

Hvilken type tofaktorgodkendelse er bedst for dig?

Tofaktorgodkendelse er et kæmpe plus i forhold til din digitale sikkerhed. Men tofaktorgodkendelsen kan kun gøre sin ting, hvis dets fundament er i orden – nemlig dit almindelige kodeord.

Er dit kodeord nemt at gennemskue, er det meget begrænset, hvad din tofaktorgodkendelse kan gøre for dig.

Derfor er det vigtigt, at du investerer en smule tid og kræfter i at få lavet et godt kodeord, som ikke er din fødselsdagsdato eller navnet på din hund.

Klik her for at få hjælp til at lave det perfekte kodeord

Benytter din virksomhed ikke allerede tofaktorgodkendelse, er der mange fordele at hente ved at implementere det som en del af de daglige arbejdsgange, hvor IT er involveret (hvilket vi nok må indse, at det er i godt og vel alle virksomheder i dag).

Er din virksomhed med på Microsoft 365-vognen, er der gode nyheder til dig. Benytter din virksomhed sig af Microsoft 365 eller Office 365, kan tofaktorgodkendelse nemlig nemt opsættes for hele virksomheden.

Microsoft 365 og Office 365 understøtter tofaktorgodkendelse, hvorfor det giver god mening at integrere i sine systemer. Der medfølger dog en række faldgruber, hvis du forsøger at implementere 2FA uden at have foretaget en række indledende øvelser.

Det kræver en kommunikativ indsats fra de øvrige positioner i virksomheden, da én fejlslagen implementering kan resultere i, at medarbejdere mister deres adgang til systemerne, eller at integrationer med andre tredjepartsprogrammer stopper med at fungere.

Her hos MainBrain A/S sidder vi naturligvis klar til at hjælpe dig godt i mål med implementeringen af tofaktorgodkendelse i din virksomhed. Book en uforpligtende samtale her.

 

Brian Jønch

CEO / Ansvarlig for salg & ledelse
Email: bj@mainbrain.dk
Tlf: +45 7025 1201

Læs vores nyeste artikler

Cybersikkerhed: 16 spørgsmål, der kan styrke din organisation

Er din organisation på forkant med cybersikkerheden?

Sådan fikser du de mest almindelige computerproblemer

Oplever du problemer med din computer? Læs vores bedste tips til, hvordan du løser de mest almindelige computerproblemer.

Ni danske virksomheder på hackeres liste – hvad nu? 

Det lyder skræmmende, men du kan plukke de lavthængende frugter, med de her 3 simple tips.

Vil du kontaktes om IT-service eller IT-sikkerhed?

Lad os hjælpe dig med at optimere jeres arbejdsprocessor, og sikre jeres data

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Hold dig opdateret på relevante nyheder i IT branchen