IT-servicepakker
Ekstern it-afdeling
Den enkle vej til flere fakturerbare timer i din virksomhed.
Ekstern IT chef
Har i brug for en ny IT-strategi? Vi hjælper med at strømline og effektivisere din virksomheds IT.
PC & Mac support
Vil du gerne sikre din virksomhed for hackerangreb hele året rundt? Lad MainBrain A/S stå for jeres sikkerhed.
Forretningssystemer
Lad MainBrain optimere jeres IT-hverdag ved at systematisere jeres data.
IT-Konsulentpriser
IT-Konsulentpriser, der passer til din virksomhed.
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
IT-servicepakker
Forretningssystemer
Alle services
Få et overblik over alle serivces, vi tilbyder her hos MainBrain.
Cybersikkerhed
PC & Mac support
Hosting & Backup
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
Cyberforsikring
Vi har i samarbejde med Tryg gjort sikkerhed nemt og tilgængeligt, så du kan få ro i maven når du driver din virksomhed, ved hjælp af en cyberforsikring.
Gratis sårbarhedsscanning
Book en gratis sikkerhedsanalyse, og få et konkret overblik over din IT sikkerhed, og dine sårbarheder.
Sikker mail
Kryptering af mail – få hjælp af eksperter hos MainBrain
Antivirus
Har din virksomhed styr på antivirus?
August 28, 2020
Der er mange forskellige sikkerhedsforanstaltninger, du kan tage dig for at sikre, at dine data og filer sikres bedst muligt fra uvedkommende gæster. Listen er lang, men i denne artikel vil fokus være på tofaktorgodkendelse, som er en af de nemmeste sikkerhedsforanstaltninger at forholde sig til.
Som det nævnes ovenfor, er tofaktorgodkendelse en sikkerhedsforanstaltning, der øger din IT-sikkerhed markant. Kært barn har mange navne, og derfor går tofaktorgodkendelse også under navne som to-faktor autentifikation eller 2-trins autentifikation (2FA).
Navnet ’tofaktorgodkendelse’ kommer af, at der er flere trin, som skal klares, før du kan få lov at logge ind på en eventuel applikation eller lignende. Før tofaktorgodkendelsen kom til, benyttede vi os typisk af ét godkendelsestrin i form af et password, når vi skulle logge ind. Dette har i og for sig været fint nok, men fik ubudne gæster fat i den adgangskode, var løbet kørt, og personen ville have adgang til al følsom information og fortrolige data.
Det første rigtige eksempel på tofaktorgodkendelse i Danmark var da staten pålagde landet at benytte NemID. Det lille papkort, der lå og fyldte det meste af din pung, var springbrættet til, hvad vi i dag kender som tofaktorgodkendelse.
Ved tofaktorgodkendelse tilføjes der et ekstra trin til selve login-processen, som hjælper med at verificere at det er dig, der logger på den givne enhed og ikke en ubuden gæst.
Selvom dit kodeord skulle blive gættet, kan hackeren ikke få adgang til dine data og filer, før det bliver verificeret gennem din tofaktorgodkendelse. Smart ikke?
Tofaktorgodkendelse kan fungere på flere forskellige måder. Den mest anvendte er TOTP (Time-Based One Time Password). TOTP er en app-baseret løsning, der via en applikation genererer en ny 6-cifret kode hvert 30. sekund.
Det fungerer således, at du først taster din oprindelige adgangskode ind på enheden. Herefter vil den kræve, at du indtaster den 6-cifrede adgangskode, som du får tilsendt enten via din smartphone, mail eller noget helt tredje.
Eftersom det 6-cifrede kodeord skifter hvert 30. sekund, sikrer applikationen, at hackerne ikke har tilstrækkelig tid til at kunne nå at hacke sig ind på systemet og få adgang til tallene. Inden vedkommende vil nå dette, har de seks cifre ændret sig, og hackeren vil skulle starte forfra.
Oftest benytter de fleste typer af enheder denne 6-cifrede metode, da smartphonen kan kobles på mere eller mindre alt, men de fleste hjemmesider benytter sig dog stadig af tofaktorgodkendelse i form af en QR-kode.
Klik her for at se forskellige typer af 2FA og for mere viden om deres fordele og ulemper
Tofaktorgodkendelse er et kæmpe plus i forhold til din digitale sikkerhed. Men tofaktorgodkendelsen kan kun gøre sin ting, hvis dets fundament er i orden – nemlig dit almindelige kodeord.
Er dit kodeord nemt at gennemskue, er det meget begrænset, hvad din tofaktorgodkendelse kan gøre for dig.
Derfor er det vigtigt, at du investerer en smule tid og kræfter i at få lavet et godt kodeord, som ikke er din fødselsdagsdato eller navnet på din hund.
Klik her for at få hjælp til at lave det perfekte kodeord
Benytter din virksomhed ikke allerede tofaktorgodkendelse, er der mange fordele at hente ved at implementere det som en del af de daglige arbejdsgange, hvor IT er involveret (hvilket vi nok må indse, at det er i godt og vel alle virksomheder i dag).
Er din virksomhed med på Microsoft 365-vognen, er der gode nyheder til dig. Benytter din virksomhed sig af Microsoft 365 eller Office 365, kan tofaktorgodkendelse nemlig nemt opsættes for hele virksomheden.
Microsoft 365 og Office 365 understøtter tofaktorgodkendelse, hvorfor det giver god mening at integrere i sine systemer. Der medfølger dog en række faldgruber, hvis du forsøger at implementere 2FA uden at have foretaget en række indledende øvelser.
Det kræver en kommunikativ indsats fra de øvrige positioner i virksomheden, da én fejlslagen implementering kan resultere i, at medarbejdere mister deres adgang til systemerne, eller at integrationer med andre tredjepartsprogrammer stopper med at fungere.
Her hos MainBrain A/S sidder vi naturligvis klar til at hjælpe dig godt i mål med implementeringen af tofaktorgodkendelse i din virksomhed. Book en uforpligtende samtale her.
MainBrain A/S
CVR: 25186893
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
Reception åbningstider:
Mandag-torsdag 08:30-16:00
Fredag 08:30-15:00
Adresse: Center Boulevard 9, indgang 7. DK-2300 København S
Info
IT Partner
Services