IT-servicepakker
Ekstern it-afdeling
Den enkle vej til flere fakturerbare timer i din virksomhed.
Ekstern IT chef
Har i brug for en ny IT-strategi? Vi hjælper med at strømline og effektivisere din virksomheds IT.
PC & Mac support
Vil du gerne sikre din virksomhed for hackerangreb hele året rundt? Lad MainBrain A/S stå for jeres sikkerhed.
Forretningssystemer
Lad MainBrain optimere jeres IT-hverdag ved at systematisere jeres data.
IT-Konsulentpriser
IT-Konsulentpriser, der passer til din virksomhed.
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
IT-servicepakker
Forretningssystemer
Alle services
Få et overblik over alle serivces, vi tilbyder her hos MainBrain.
Cybersikkerhed
PC & Mac support
Hosting & Backup
Gratis sårbarhedsscanning
Gratis IT-optimeringstjek
Cyberforsikring
Vi har i samarbejde med Tryg gjort sikkerhed nemt og tilgængeligt, så du kan få ro i maven når du driver din virksomhed, ved hjælp af en cyberforsikring.
Gratis sårbarhedsscanning
Book en gratis sikkerhedsanalyse, og få et konkret overblik over din IT sikkerhed, og dine sårbarheder.
Sikker mail
Kryptering af mail – få hjælp af eksperter hos MainBrain
Antivirus
Har din virksomhed styr på antivirus?
September 11, 2020
Det er nok ikke gået din næse forbi, at stadig flere virksomheder (i alle størrelser) søger mod at beskytte deres data i skyen, hvilket giver rigtig god mening. Og det går stærkt. MEGET stærkt.
Microsoft har offentliggjort, at de har ramt 200 millioner månedlige brugere af Office 365, hvor der hver eneste måned siden helt tilbage i 2015 er tre millioner ny brugere, som er hoppet med på vognen.
Kommunikationsplatforme med mulighed for videomøder og anden kommunikation (a la Teams) har set en ekstraordinær stor stigning det seneste halve år, hvilket du nok allerede har gennemskuet under Corona-pandemien, som valgte at vende op og ned på hele verden.
Ser vi tilbage på april, voksede Microsoft Teams brugerskare med hele vanvittige 70 procent, hvilket resulterede i ca. 75 millioner daglige brugere. Store giganter som Google og Salesforce er også rykket mod at flytte deres data i skyen.
Hvis du flytter dit data i skyen, giver det mulighed for tilgængelighed til din virksomhedsdata alle døgnets 24 timer hele ugen, skalérbarhed, stabilitet og sikkerhed, hvorfor det giver god mening, at mange virksomheder tyer til denne online-løsning.
Specielt under pandemien har tilgængelighedsaspektet vist sig at være brugbart, idet alle har arbejdet hjemmefra.
Godt nok lover cloud-udbyderne sikkerhed som et af de vigtige elementer, og den er da også god nok. Cloud-løsningen forbedrer da også din sikkerhed markant i forhold til en lokal sikkerhedsløsning. Men tror du, at den gør din IT-sikkerhedsmuren uigennemtrængelig, er du galt på den.
Selvom din virksomhedsdatas sikkerhed øges markant med at flytte data i skyen, er dine data stadig ikke beskyttet 100 procent, skulle der ske noget med jeres data. Det står skrevet med småt, men dine data er stadig dit eget ansvar, hvilket de fleste ikke er bekendte med, når de skriver sig op til en cloud-løsning.
Det betyder, at hvis din virksomhed eksempelvis bliver offer for et ransomware-angreb, som også får kløerne i dine cloud-data, så er du all by yourself.
At flytte data i skyen er en SaaS-løsning, hvorfor de (skåret helt ind til benet) ”kun” er ansvarlige for at opretholde deres tjenester. De er altså ikke ansvarlige for dine datas sikkerhed – det er du! Lige præcis som det var dit eget ansvar, da du håndterede det hele på en lokal server.
Mange bliver snydt af ovenstående, og det kan vi ikke have. Derfor vil vi nedenfor komme med tre overskuelige råd til, hvordan du sikrer dine data i skyen:
Som med alt andet er din sikkerhedskæde kun så stærk som dens svageste led. Du kan have etableret nok så meget sikkerhed ved at overgå til at flytte din data i skyen, men der skal ikke mere end et klik på en phishing-mail til, før hele sikkerhedsmuren nedbrydes.
Derfor er det vigtigt, at dine ansatte er klædt godt på, så de ved, hvordan de skal agere i deres daglige gang med jeres systemer og IT generelt. Hvis dette ikke er tilfældet, vil alt andet være spild af tid og ressourcer. Her er inkorporationen af sikkerhedsforanstaltninger en sikker vinder, da alle på den måde vil have et fælles mindset om, hvordan man skal begå sig i den digitale verden.
Det virker ekstremt banalt, men alligevel var 12345 eksempelvis det kodeord, der blev anvendt mest i 2019… Der skal virkelig ikke særlig meget til, før man kan udrette meget, så brug nu lige de få ekstra minutter på at få etableret en god sikkerhedskultur i din virksomhed. It pays off big time – trust us!
Forestil dig, hvis du valgte at opbevare alle dine ejendele hos et storage-hotel i den virkelige verden. Hvilke spørgsmål ville du så stille? Formentlig en hel masse i stil med: Hvem passer på det? Hvornår er det muligt at tilgå dem? Hvad vil alt går galt, og tingene bliver beskadiget?
Denne mentalitet og disse spørgsmål bør på samme måde rettes mod din cloud-udbyder. Det er muligt, at en cloud-udbyder garanterer høj sikkerhed, men ’høj sikkerhed’ er ikke det samme som 100 procent garanteret sikkerhed. Derfor er det vigtigt, at du er oplyst om, hvad der sker, skulle uheldet være ude.
Hvis du mister dine data som følger af fejlagtig sletning af data, ligger de færreste udbydere inde med en opdateret sikkerhedskopi af dit materiale. Derfor er det vigtigt, at du tager dette ansvar på dine egne skuldre, for kun på den måde muliggøres det at opbygge et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau.
Det er nok de færreste virksomheder, som føler sig tilpas med stagnation. De fleste (dig selv inklusiv) ser gerne deres virksomhed vokse, hvorfor der bliver skabt et naturligt flow i udskiftning af virksomhedens data og filer.
Derfor er det vigtigt, at du regelmæssigt får lavet en ekstern kopi af dine data og filer, som ikke ligger hos udbyderen. Det er ligegyldigt med en enkelt backup af dine data, som du tog for et halvt år siden, hvis der er blevet oprettet et hav af filer efterfølgende.
Skulle uheldet derfor være ude, og du bliver offer for cyberkriminalitet, har du med løbende backup dit materiale liggende hos en tredjepart (enten en anden udbyder eller lokalt), hvorfra du kan hente dit materiale ned igen. På denne måde skal du aldrig være bange for, om du kan tilgå dine data og filer igen.
At skulle implementere nye sikkerhedstiltag og inkorporere nye integrationer i hverdagens omgang med IT kan virke som en stor mundfuld for dig, der hverken har kendskab til eller interesse for IT.
Kunne du tænke dig at vide mere om data i skyen, og hvordan du beskytter din virksomheds data? Klik her for at booke en uforpligtende samtale.
MainBrain A/S
CVR: 25186893
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
Reception åbningstider:
Mandag-torsdag 08:30-16:00
Fredag 08:30-15:00
Adresse: Center Boulevard 9, indgang 7. DK-2300 København S
Info
IT Partner
Services